Какво трябва да знаем за пародонтита и неговото лечение

Развитието на медицината, в това число и на денталната медицина (зъболечението) дава нов поглед и по-ясното разбиране за развитието на пародонталните заболявания (гингивит и пародонтит). Целта на настоящата листовка е да поясни на пациентите отделни моменти от причините и механизмите на развитие на посочените заболявания и да даде кратки разяснения за тяхното контролиране.

Двете най-чести заболявания на зъбодържащия апарат са гингивит и пародонтит. В резултат на натрупване на плака около шийката на зъба венецът се възпалява. Той е по-червен, оточен и кърви при почистване с четка. При пушачи кървене може да липсва въпреки възпалението на венеца, поради местния кръвоспиращ ефект на никотина, който се съдържа в цигарите. Възможен е лош дъх, дължащ се на възпалителните процеси. Възпалението се дължи на факта, че в плаката се съдържат бактерии, които нормално се намират в човешката уста. Ако това състояние не бъде контролирано чрез почистване на венечните джобове с ултразвук или кюрета, след различно дълъг период от време възпалението напредва в дълбочина и може да ангажира подлежащата кост, която отговаря за стабилността на зъбите. Това състояние, при което има разрушена кост, която е следствие от бактериите в плаката, се нарича пародонтит. Подчертаваме последния термин, т.к. той отразява точната диагноза и определя правилното лечение на заболяването. Всякакви други термини, касаещи състояния, при които зъбите са подвижни, са неверни!!!

Как се лекуват?

Лечението на гингивит (възпаление във венеца) се лекува с процедури, включващи професионално ултразвуково инструментиране (почистване) надвенечно, включително на опредлени места и подвенечно и последяващо полиране. Лечението на пародонтит включва различни техники и подходи в зависимост от дълбочината на джобовете, тежестта на възпаление, дефектите в костта, наличие на други общи заболявания (захарен диабет, артериална хипертония, ендокардити, артропатии и др.). Според костните дефекти, които се виждат на рентгенография, се определя дали е възможно разрушена в резултат на заболяването кост да бъде възстановена, така че да се постигне стабилност на зъбите.

С какво пародонтитът се различава от останалите заболявания?

Пародонтитът е инфекциозно заболяване, т.е. причинява се от инфекция (бактерии), които нормално се намират в устата. Те не могат да бъдат изцяло елиминирани, за разлика например от причинителя на туберкулозата. Знае се, че при болни от туберкулоза се взима комбинация от антибиотици и те са насочени към точно конкретния вирус, причиняващ заболяването туберкулоза. Ето това е различното при пародонтита – той се причинява от множество бактерии, които както вече споменахме са неизменна част от устата на човек. Затова тези бактерии не могат да бъдат елиминирани, както например се елиминират с антибиотици някой други заболявания, но могат да бъдат контролирани. За да се контролират, тези бактерии като част от зъбната плака трябва да бъдат регулярно отстранявани от пародонталните джобове! Това става чрез ултразвук и ръчни кюрети. В зависимост от дълбочината на конкретния джоб може да се наложи да бъде направено и „дълбоко почистване“. Това има за цел отстраняване на бактериите, които са довели до разрушаването на костта.

Каква е ролята на зъбния камък?

След като се натрупа плака около зъба е възможно при хора, който са с по-богата на минерали слюнка, да се наблюдава втвърдяване на сформираната вече плака – образува се зъбен камък. Той представлява твърдо, здраво свързано за зъбите отлагане, което задържа бактериите близо до зъбите и по този начин добавя тежест на заболяването. Бихме искали дебело да подчертаем, че пародонтитът е възпалително-деструктивно заболяване, т.е. води до загуба на кост и се причинява  от плаката и по-точно от бактериите, а не от зъбния камък!!! Единствената роля на зъбния камък в развитието на заболяването е, че създава по-благоприятни условия за закрепяне на бактериите, но сам по себе си не причинява пародонтит!!! Ето защо в съвременното зъболечение отпадат процедурите „почистване на зъбен камък“ и „кюретаж“, а имено защото те не лекуват пародонтита!!! Промяната в терминологията и лечението отразява съвременното мислене и разбиране и демонстрира напредъка в пародонталната терапия.

Защо е необходимо да се лекува пародонтитът?

Контролът (лечението) на пародонталните заболявания позволява запазването на естествените зъби в стабилно здраве от една страна. От друга страна се знае, че бактериите от пародонталните джобове са резервоари на важни патогени за други медицински заболявания, т.е. бактериите от тези места могат да преминат в общото кръвообращение и да са причина за появата на ендокардит, белодробни заболявания и др. Доказана е връзка между болните от диабет и пародонтални заболявания. От съществено важно значение е контролът на пародонтита при пациенти с клапно протезиране!

Антибиотиците и водите за изплакване помагат ли при лечението?

Споменахме, че пародонтитът се причинява от бактерии, които не са в свободно състояние, а са част от биофилм (зъбна плака). В тази плака бактериите живеят в комуникация и си обменят хранителни вещества, дори и гени за резистентност (невъзприемчивост) към антибиотици. Във връзка с това безконтролното назначаване на антибиотици е бич за цялото общество, защото могат да се развият бактерии, които са резистентни към тях! Антибиотикът не може да достигне до бактериите в плаката, т.к. те са много добре защитени там, т.е. антибиотикът освен, че товари организма, не успява да „убие“ бактериите, но освен това ги прави и невъзприемчиви към него. Ето защо основното и успешно лечение на пародонтита е почистването с ултразвук, а антибиотичната терапия има второстепенно значение и то в конкретни случай! Знае се, че ако приемате например Rodogyl без да бъде почистена (премахната) плаката няма да излекувате пародонталното заболяване.
Водите за уста не могат да премахнат плаката. Т.е. те имат освежаващ, дезодориращ ефект, но не са в състояние да разрушат резистентната стуктура на биофилна (плаката). Химическите разтвори имат една една основна цел и тя е плакинхибиция, т.е. те забавят повторното натрупване на плака по зъбните повърхности, но след като тази плака е била вече отстранена!

През какъв период трябва да се прави „почистването“?

Упоменахме, че инфекцията при пародонтит се предизвиква от бактерии, които нормално се срещат в устата и тяхното пълно отстраняване е практически невъзможно. След като веднъж се направи почистване с ултразвук, броят на бактериите значително намалява. Въпреки педантичното инструментиране от страна на зъболекаря, все пак, остават едно малко количество бактерии, които са недостъпни за отстраняване. Защо е така? Зъбът е изграден най-отвън емайл, а в зоната под шийката на зъба емайлът преминава в цимент. Под емайла и цимента се разполага дентинът, а в самата сърцевина на зъба – зъбната пулпа, която е съставена от кръвоносни и лимфни съдове, нервни клончета, стволови клетки и др. По цимента има много неравности, депресии и вдлъбнатини, които трудно се инструментират без визуален контрол. Дентинът има дървовиден строеж и множество каналчета. В тези места от цимента и дентина остават след почистването някои бактерии, които сами по себе си не са достатъчни да предизвикат заболяване, но са резервоари на инфекция. Тези бактерии се размножават и след определен период от време (средно около 3 месеца) новите бактерии са вече в такова количество, в каквото са били преди изобщо зъбите да бъдат почистени с ултразвук. Това означава, че следващото почистване трябва да бъде преди намножаването на бактериите, за да не се допусне те да доведат до напредване на заболяването. Така успяваме да контролираме инфекцията, а контрол означава регулярност. Мисленето, че „аз нямам зъбен камък за какво да ми трябва почистване“ или „чистя си зъбния камък два пъти в годината“ е старо и не означава лечение (контрол) на инфекцията, защото зъбният камък не причинява заболяване, а бактериите от плаката!

Сроковете на почистване са строго индивидуални. Едни са за хора, които успяват регулярно да отстраняват плаката и нямат пародонтит и съвсем други са за хора с активен пародонтит и дълбоки пародонтални джобове. Тези интервали (срокове) се определят строго индивидуално от Вашия зъболекар!

Как влияе тютюнопушенето?

Приемът на цигари, в това число и никотинови дъвки е рисков фактор за развитието (задълбочаването) на пародонталното заболяване. То е рисков фактор и за развитие на орален карцином (рак в устата), на сърдечни заболявания, инсулт и др. Прието е от Световната здравна организация, че приемът на ДО 10 (десет) цигари дневно, означава среден риск, а над 10 – висок риск за посочените заболявания.

Има ли значение каква е пастата и четката – електрическа или ръчна, които се използват?

Електрическите четки за зъби са алтернатива или допълнение на ръчните четки. Подходящи са за хора с намалена мануалност или хоспитализирани. При някои пациенти употребата на електрическа четка подобрява мотивацията им за по-добра хигиена. Съвременните електрически четки успяват да отранят и някои оцветявания.

За въпроси: Адрес на практиката: ж.к. Люлин, бл. 608, вх. Б. Телефон: 0888636467, 0883392964 Д-р Гогова и Д-р Иванов.